Sist oppdatert: 19.01.2020 19.01.2020

Sammendrag: Beskyttelse(Asyl)/ot-hum

Saken behandlet i nemnd med personlig fremmøte

Klagen ble tatt til følge. Enstemmig. Sammendraget gjelder hele familien.

Mor med to barn søkte asyl i Norge og anførte fare for forfølgelse fra familie og iranske myndigheter grunnet konvertering til kristendommen. Anførte at de hadde konvertert i Iran, drevet hjemmekirke, bistått personer på flukt mm. De anførte at de hadde vært utsatt for problemer grunnet familiemedlemmer og at de var i myndighetenes søkelys. De fremla id-dokumenter, men ikke pass.

Nemnda hadde et flertall og et mindretall der flertallet var i betydelig tvil om troverdigheten og risikoen for forfølgelse. Flertallet kom til at det ikke var troverdig at de var i fare på grunn av familie, men at den aktivitet som under tvil ble lagt til grunn i Iran, kunne gjort at de kom i myndighetenes søkelys.

Nemnda så på klagernes aktivitet i Norge og uttalte:

« Nemnda anser i tråd med rettspraksis, både i norsk og internasjonal rett, ikke kan pålegge noen å være diskret og skjule sin tro. Nemnda må i stedet vurdere om det er troverdig at

man vil drive en religiøs virksomhet ved en retur til Iran som er egnet til å vekke myndighetenes oppmerksomhet. Dersom dette medfører at man blir arrestert legges det til

grunn at myndighetenes behandling av de som blir arrestert, og fengselsforholdene, er så

alvorlig at det kan komme inn under begrepet "forfølgelse", jf utlendingsloven § 29.

Nemnda har, når man ser hen til den aktivitet klagerne har utført i Iran og i Norge, etter en

helhetsvurdering kommet til at klagerne har en "velbegrunnet frykt" for forfølgelse fra myndighetenes side på grunn av deres religiøse handlinger og tro. Vilkårene for å bli ansett

som flyktning etter utlendingsloven § 28 første ledd bokstav a er da oppfylt. Det er i det

vesentlige forhold etter UDIs vedtak som underbygger en slik vurdering.»

Klagerne ble etter dette gitt status som flyktning. Da de ikke har dokumentert sin identitet ble tillatelsen tidsbegrenset etter utf § 10-13 av hensyn til fortsatt identitetskontroll.

Var dette sammendraget nyttig?