Last updated: today 04/07/2025

Sammendrag: Tilbakekall

Tillatelsene ble tilbakekalt grunnet uriktige opplysninger om identitet og nasjonalitet. Klageren og familien ble funnet registrert i pakistansk folkeregister (NADRA) gjennnom verifisering ved ambassaden. UDI innvilget ny tillatelse i medhold av utlendingsloven § 38 av hensyn til barnas mangeårige opphold og tilknytning til Norge.

Bakgrunn

Klageren kom til Norge i 2011, sammen med sine barn, i familieinnvandring med sin ektefelle. Hun fikk senere fornyet tillatelse og permanent oppholdstillatelse.

I forbindelse med en straffesak, kom det frem opplysninger om klagerens og familiemedlemmers identitet og bakgrunn som gjorde at UDI forhåndsvarslet om tilbakekall av tillatelsene. UDI fant at klageren hadde gitt uriktige opplysninger om sin identitet og nasjonalitet, og at hun var pakistansk og ikke afghansk borger. Det var også gitt flere uriktige opplysninger om bakgrunn og familieforhold.

UDI gjennomførte verifisering gjennom den norske ambassaden i Pakistan, som fant klageren og flere familiemedlemmer registrert som pakistanske statsborgere i det pakistanske folkeregisteret (NADRA). I tillegg la UDI vekt på beviser som blant annet funn i sosiale medier, valutaoverføringer, fotoalbumer og videoer funnet av politiet i forbindelse med straffesaken og at klageren har hatt flere "family visit visa" til Pakistan.

UNEs vurdering

UNE var i det vesentlige enig i UDIs begrunnelse og den bevisvurderingen UDI hadde gjort. Når det gjaldt bevisverdien av funn i NADRA, uttalte UNE at det må legges til grunn med nokså stor sikkerhet at registreringer i NADRA reflekterer pakistanske myndigheters syn på familiens statsborgerskap, og at de av pakistanske myndigheter anses å være pakistanske borgere. Selv om det er svakheter ved pakistansk forvaltning og korrupsjon og mangelfulle rutiner forekommer, gjelder dette særlig på lokalt nivå. Selv om det ikke kan utelukkes at en person kan fremstå som pakistansk borger i NADRA på falskt grunnlag, må anslagene over feilregistreringer ses i sammenheng med det totale antallet registreringer i NADRA, som gir en feilmargin på 0,17 %.

UNE henviste også til to lagmannsrettsdommer som uttaler seg om bevisverdien av registreringer i NADRA (LB-2023-81276 og LB-2022-56082), og konkluderte med at det generelt er sannsynlig at registreringer i NADRA er korrekte. I den konkrete vurderingen kom UNE til at klagerens forklaring om bl.a. korrupsjon som grunn til at hun er gjenfunnet i NADRA, ikke gir grunn til å fravike dette utgangspunktet.

Etter dette kom UNE til at det var grunnlag for å tilbakekalle klagerens permanente oppholdstillatelse, fordi hun har gitt uriktige opplysninger av vesentlig betydning for vedtakene. Det var da også riktig å benytte adgangen til å tilbakekalle.

Hensynet til barna ble vurdert, men dette ble ansett ivaretatt ved at klageren er gitt tillatelse etter utlendingsloven § 38.

Konklusjon

Klagerens oppholdstillatelser tilbakekalles. Ettersom UDI innvilget oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 38, innebar vedtaket ikke en plikt til å forlate landet.

Var dette sammendraget nyttig?