Sist oppdatert: 19.01.2020 19.01.2020

Sammendrag: Statsborgerskap

Saken behandlet i nemnd med personlig fremmøte. Klagen ble tatt til følge. Enstemmig.

Mann søkte om beskyttelse i 2009 og oppga å være borger fra Sudan. Han sa han ikke hadde nasjonalitetspass. Klageren ble av UDI innvilget oppholdstillatelse med begrensninger som følge av at han ikke hadde fremlagt id-dokumenter. Ved søknad om fornyelse av tillatelse fremla klageren pass, som var utstedt før klageren kom til Norge. Han fortalte at han hadde blitt anbefalt å skjule passet for norske myndigheter. Passet inneholdt fødselsåret 1974, mens klageren hadde oppgitt å være født i 1979.

Klageren fikk avslag på søknad om norsk statsborgerskap som følge av at det var tvil om klagerens identitet. I klagen ble det anført at fødselsåret 1974 var en skrivefeil og klageren opplyste at han ville reise til hjemlandet for å få utstedt nytt pass.

UNE mottok senere kopi av sudansk pass utstedt i 2017, kopi av fødselsattest utstedt i 2017 og kopi av sudansk id-kort utstedt i 2017. UNE etterspurte dokumentene i original, men henvendelsen ble ikke besvart.

UNE opprettholdt avslaget på statsborgerskap.

UNE mottok senere klagerens to pass i original, samt hans fødselsattest og sivilstatussertifikat. NID vurderte at passet utstedt i 2017 etter all sannsynlighet var dokumentteknisk ekte.

I nemndmøte vurderte nemnda om passet som var utstedt i 2017 hadde tilstrekkelig notoritet.

Nemnda bemerket blant annet at:

På bakgrunn av opplysningene klageren ga i nemndmøtet legger nemnda til grunn at han ble registrert i folkeregisteret etter fødselen. Det vises til at han har opplyst å være født på sykehus og at han tidligere hadde en fødselsattest, som han blant annet brukte da han begynte på skolen.

Nemnda finner det videre sannsynliggjort at utskriften fra folkeregisteret som er utstedt i 2017 er basert på opplysninger i folkeregisteret og at det også er opplysningene i folkeregisteret som ligger til grunn for at passet som er utstedt i 2017 inneholder fødselsåret 1979. Basert på informasjonen fra landrådgiver mener nemnda at passet utstedt i 2017 har tilstrekkelig notoritet til at klagerens identitet kan anses som klarlagt.

Nemnda konkluderte med at passet fra 2017 viste klagerens rette identitet og UNEs tidligere vedtak ble omgjort.

Var dette sammendraget nyttig?