Sist oppdatert: 19.01.2020 19.01.2020

Sammendrag: Beskyttelse(Asyl)/ot-hum

Saken behandlet i nemnd med personlig fremmøte

Anmodningen ble tatt til følge. Dissens. Sammendraget gjelder hele familien.

Ved UNEs vedtak i 2011 fikk klagerne avslag på sine søknader om opphold i Norge. Heller ikke senere omgjøringsanmodninger er tatt til følge. Borgarting lagmannsrett fant i dom i 2019 at UNEs vedtak var ugyldig. Lagmannsretten la til grunn at Eritrea var klagernes hjemland og at klagerne hadde forklart seg riktig om identitet og hjemland. Nemndmøtet ble avholdt for å vurdere beskyttelsesbehovet, nærmere bestemt om at de var medlem av en pinsemenighet. Fra vedtaket siteres:

«Flertallet, nemndmedlemmene, anser at klagerne er troverdige på sin forklaring om at de er pinsevenner og legger dette til grunn. De legger videre til grunn at de vil oppsøke andre pinsevenner ved en retur til Eritrea og derfor har en velbegrunnet frykt for forfølgelse. I tråd med praksis skal de da gis opphold i Norge som flyktninger.

Mindretallet, nemndlederen, har etter en konkret vurdering funnet det nødvendig med en delvis dissens. Foreldrene, A og B, har etter nemndlederens syn ikke på noe vis sannsynliggjort at de er pinsevenner. Nemndlederen tar utgangspunkt i at dette er personer som skal ha vært kristen ortodokse fra Eritrea før de reiste ut. Etter ankomst til Norge skal de ha vært aktive i pinsebevegelsen på ukentlig basis. De skal ha gjennomgått en lengre frelsesundervisning før de fikk lov til å døpe seg. Etter det skal de på asylmottaket ha fulgt gudstjenester på nett samt ha ukentlige Bibelstudier på mottaket.

Etter nemndleders syn har A og B påfallende begrensede kunnskaper om trosgrunnlaget til pinsebevegelsen. Begge forklarer sin tro i utpregede klisjeer. Ingen av dem kan i særlig grad forklare sentrale forhold i kristen tro, slik som for eksempel betydningen av at Jesus døde for våre synder. A forklarte at Jesus skapte himmelen og jorden. Gud hadde ingen rolle i hans forståelse. Videre kan de ikke redegjøre for det kristne håpet slik pinsebevegelse definerer det, og i den forbindelse evig liv og evig død. De to hadde heller ingen forståelse av et liv etter det jordiske livet. Slik nemndlederen ser på saken kan verken språk, kulturforskjeller eller alder forklare de manglende kunnskapene.

Heller ikke forskjeller i religiøse uttrykk kan forklare den sparsomme forståelsen til sammenlikning med andre som nemndlederen har hørt i nemnd. Det er naturlig at man kan redegjøre bedre for sin tro etter så mange år med undervisning i pinsebevegelsen. Etter nemndleders vurdering er disse to klagerne ikke troverdige på sin tilhørighet til pinsebevegelsen utover at det er en måte å holde kontakt med andre eritreere.

Sønnen, C, skiller seg fra sine foreldre ved at han har større kunnskap og refleksjon. Nemndleder har her konkludert med at det er mulig å legge til grunn at han er pinsevenn. 

I tråd med flertallets vota har nemnda konkludert med at klagerne tilhører pinsebevegelsen og da er i fare for forfølgelse og de er da flyktning etter utlendingsloven § 28 første ledd bokstav a.»

Alle klagerne har nå fremlagt pass i original. Deres identitet er derfor dokumentert. De fikk en tre-årig tillatelse som flyktninger.

Var dette sammendraget nyttig?